Dank je de koekoek

Op 24 augustus kwam de minister van Onderwijs Arie Slob (CU) met een brief aan de tweede kamer en een interview in de Volkskrant.
Daarin ontvouwde hij, mede namens de staatssecretaris van onderwijs (D66) de plannen om het lerarentekort aan te pakken. 

Al langer wordt er vanuit het veld geroepen om een 'deltaplan'. De minister ging met een aantal mensen rond de tafel en kwam dus met dit voorstel. 
Bonden, raden en vooral mensen van het veld vielen over hem heen. Als dit het is wat we mogen verwachten om het tekort op te mogen lossen? Dhr van Meenen (D66) verweerde zich via social media nog met: beleid dat 10 jaar tekort is geschoten is niet in een keer goed te  te maken. 
En bij dit alles denk ik (en velen met mij): dank je de koekoek!

Om maar met dat laatste te beginnen: blijkbaar is de politiek, of tenminste dhr van Meenen het er mee eens dat het (ook) de politiek valt te verwijten dat deze achterstanden zijn ontstaan. Specifiek noemt hij nog het onverklaarbare salarisverschil tussen het po en vo. Daarvoor is maar een 'instantie' verantwoordelijk: inderdaad - politiek Den Haag. 
Als we dat met elkaar eens zijn, dan lijkt het mij alleszins redelijk om tenminste met een serieuze oplossing te komen om aan het tekort te  gaan werken. Nu wordt er geschermd met de loonsverhoging die nu is toegezegd. Inderdaad, dank je de koekoek, na jarenlange nullijn is dit geen oplossing voor het probleem, dit is rechtbreien wat in het verleden is ontstaan. Gedeeltelijk rechtbreien dan. 

En dan naar de oplossingen in de brief van dhr Slob en de uitspraken in het interview. Ik vind het eerlijke gezegd een ware schoffering van het onderwijsveld. Van de vorige staatssecretaris was ik inmiddels wel zoiets gewend. Keer op keer deed hij uitspraken die er niet toe deden. Van de heer Slob had en heb ik hoge verwachtingen. Een redelijk man. 

Echter: hoe kan je pleiten voor een oplossing als: zestig leerlingen in een klas, want dan hoef je het verhaal maar een keer te vertellen?
Leraren in opleiding bevoegd voor de klas zetten en volledig salaris laten genieten. Wie iets langer nadenkt over de gevolgen van deze oplossing - begeleiding op de vloer, verhoging van de werkdruk van teamleden en directie (voor begeleiding en noodzakelijke compensatie in taken), grote kansen op vervroegd uittreden. (en de gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs, daar valt als gevolg hiervan voor te vrezen). 

Minister Slob speelt de bal terug: betrokkenen moeten de handschoen oppakken en het probleem oplossen. Gemeente, bedrijfsleven, bestuurders, directies: wees creatief en los het maar op. 

Vandaag las ik een brief van een VMBO school die de ouders van de vierde klas informeerde over de uitval van de Duitse lessen: de vacature was helaas nog niet vervuld. Terecht vraagt de ouder zich af hoe het zit met de voorbereiding op het examen. De school heeft de oplossing niet. 

Al enige tijd roep ik het van de daken, brulden we via www.lerarentekortisnu.nl over de gevolgen van het lerarentekort, en zijn er stakingen door het hele land. 

Voorlopig staan we met lege handen. Voorzover ze wel zijn gevuld is dit volledig te danken aan POinactie. Dat zijn geen credits naar Den Haag. 

Wat nu, zo heb ik mij deze dagen afgevraagd?

Natuurlijk pakken we de handschoen op, alsof we dat al niet deden. Het is een gotspe te veronderstellen dat het veld niet allang bezig is om de dingen nog efficienter, out of the box denkend, aan te pakken. En dat blijven we doen. Ik tenminste wel. 


Maar beste politici, regerende partijen, het is niet genoeg! 
De VVD heeft al decenia lang regeringsverantwoordelijkheid genomen. Als dhr van Meenen als coalitiepartner van mening is dat de oorzaken in het verleden zijn ontstaan, dan dienen deze ook door de verantwoordelijken te worden opgelost. In mijn eigen werk zou het te gek zijn om te stellen: sorry dat was mijn voorganger, voorlopig laten we dit zo voortduren. (idd dank je de koekoek)

Ik wil de raden, bonden, verenigd in het POfront, oproepen om tot meer actie te komen dan een boze of verontwaardigde brief zoals die reeds zijn verschenen.

Erken dat het water aan de lippen staat. Wacht niet tot www.lerarentekortisnu.nl weer is gevuld tot schrijnende voorbeelden, maar maak een luid en duidelijk statement. 

Geef het onderwijs waar het al heel lang om vraagt: volledige erkenning en steun voor dit probleem. 

Desnoods doen we de deur collectief dicht. Voordat we de deur noodzakelijkerwijs dicht moeten doen. 

En nee, onbevoegde leerkrachten, uitzendkrachten of onderwijsassistenten zetten we niet voor de klas. 

 

 

 

 

 

Alle blogs

December in de klas (24-11-2018)

Naar de geest van de wet (en niet de letter) (12-11-2018)

Plaatsvervangend boos (29-10-2018)

Bestuurder in een koepel (16-10-2018)

Dank je de koekoek (26-08-2018)

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)