Verhalen van de WP - dl1

In 2011 werd ik directeur van de basisschool van de Werkplaats Kindergemeenschap in Bilthoven. Een school met een rijke traditie en zeer bijzondere geschiedenis. De school van Kees Boeke, zijn vrouw Betty. De school waar de prinsessen eens op hebben gezeten (maar ook weer vroegtijdig hebben verlaten). Een van de scholen in de jaren dertig van de vorige eeuw die paste bij de onderwijsvernieuwers zoals Montessori, Freinet, Steiner en Boeke dus. 
Een bijzondere school en een school als alle anderen in het land. Over de door mij ervaren 'bijzonderheid' schrijf ik een aantal columns. Zoals altijd om anderen te inspireren om eens te overwegen of zichzelf af te laten vragen: waarom doen wij het nu eigenlijk precies anders?


Het was in een van de eerste weken dat ik bij wijze van 'per ongeluk' in gesprek kwam met een geinteresseerde leerling voor ons voortgezet onderwijs; het VO van de WP. Deze jongen van veertien jaar voerde een pleidooi voor zichzelf om over te kunnen stappen naar ons VO. Ik had hem al duidelijk gemaakt dat hij op de verkeerde locatie terecht was gekomen maar dat ik graag van deze gelegenheid gebruik wilde maken om achter zijn beweegredenen te komen. Ik was immers nog in mijn orientatiefase op deze voor mij nieuwe werkplek. 
Hij vertelde over zijn vrienden op de WP, de keuze die hij had gemaakt voor een andere VO school en dat hij daar nu dus spijt van had. 
'Waarom?' vroeg ik hem. 'Wat maakt de WP zo anders dan jouw school'. 
Hij gaf woorden aan zijn antwoord en ik probeerde het samen te vatten met 'op de WP word je dus geaccepteerd zoals je bent?'.

'Nee' antwoordde hij mij, ' het is anders'. 'Op de WP word je gewaardeerd zoals je bent'. 

Het was mij al duidelijk geworden dat in deze onderwijsomgeving taal een zeer belangrijke plaats inneemt. De tradities bij naam noemen, de dieper liggende betekenis van woorden als 'werkers' en 'medewerkers'. En het feit dat Boeke zijn Werkplaats geen school wilde noemen maar een 'kindergemeenschap'. 

In dat kader pasten de woorden van deze jongen. Gewaardeerd worden om wie je bent. 
Of zoals Boeke het in zijn visie bijna 100 jaar geleden beschreef: 'het doel der opvoeding is ieder kind te helpen worden wie het is'. 

Dan helpt het inderdaad dat je gewaardeerd wordt wie je bent. Dat is een diepere laag dan accepteren van wie je bent. 
Mooi gevonden, een wijze les van een voor mij onbekende veertienjarige jongen. 

Ik heb niet meer vernomen of hij is aangenomen en hoe het hem is vergaan. 
En belangrijker nog, of hij de waardering om wie hij is inmiddels in voldoende mate in zijn leven is tegengekomen. 




Alle blogs

Bestuurder in een koepel (16-10-2018)

Dank je de koekoek (26-08-2018)

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)