Binnensluiten

'Weet je', zegt de moeder die tegenover mij zit, 'mijn zoon vertelde dat hij naar je toe moest komen voor een gesprek, het is alweer een tijdje geleden'. 
"ik weet het' antwoordde ik haar. Hoewel het alweer ruim een jaar geleden is geweest herinnerde ik mij het gesprek. 

K kwam bij mij langs, hij had moeite om met andere kinderen te spelen. Veel ruzie, kon moeilijk omgaan met onverwachte situaties. Precies die onverwachte situaties zoals ze bij het buitenspelen nogal voor kunnen komen. En als hij dan de regie over wil nemen dan zijn er maar weinig die naar hem luisteren. Het gaat vaak fout met K. En de juf wist het ook even niet meer dus vroeg ze aan mij of ik eens met K zou kunnen praten. 

Het gesprek verliep zoals ik had verwacht, maar het was duidelijk dat K er een andere gedachte bij had. Tenminste zo blijkt nu ruim een jaar later. 

'K, kwam thuis, helemaal opgetogen', zo vertelde zijn moeder. 'Weet je wat mij is overkomen? Ik moest naar Jeroen en ik dacht dat hij wel boos zou zijn omdat het steeds mis gaat met het buitenspelen, maar weet je wat er gebeurde?. Jeroen stelde allemaal vragen en toen ik die had beantwoord gaf hij mij tips over hoe ik het ook kon doen.'

Inmiddels zag ik de tranen in de ogen van de moeder staan en gingen mijn gedachten naar die andere jongen van alweer zo'n 8 jaar geleden. Zelfde setting, zelfde soort gesprek. 

En ik denk aan de school waar het zo vaak niet lukt om deze jongens in te sluiten. Ieder vergrijp, ieder 'buiten de lijntjes' te veroordelen en te beantwoorden met nog verder buiten de lijntjes te duwen. 'Ja maar' zegt mijn zoon 'deze jongens maken het ook wel bont hoor, er is niemand meer die met ze wil omgaan'. 

Ja antwoord ik hem, dat is nu precies waar het om draait. Juist in de veilige setting van de school kunnen we al die andere jongens leren om ook met deze jongens om te gaan. Inzicht te geven waar het gedrag vandaan komt om er samen voor te zorgen dat het voor iedereen een leuke plek kan zijn. Er uit gooien, buiten sluiten, het is de meest gemakkelijke oplossing. 

Maar binnensluiten, er bij houden, samen opgroeien, door alle stormen heen een kind verdedigen net zolang totdat ook hij ziet dat hij er bij hoort. 

Dat, deze pedagogische plicht, zou eens opgenomen moeten worden in een regeerakkoord.

Daar kan geen Wilhelmus of Nachtwacht tegenop. 

Alle blogs

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)