Akkoord

Het is bedacht aan de onderhandelingstafel en na ontzettend veel vijven en zessen en met wat druk op de ketel van de Minister (we trekken de toegezegde gelden in) werd er een akkoord gesloten. Drie maanden nadat het schooljaar was begonnen, met terugwerkende kracht in te voeren. 
Adviesbureaus rolden over elkaar heen (daar werd goed geld verdiend), informatieavonden werden gegeven en hier werd volop op ingeschreven. Wat moet je anders wanneer je verantwoordelijk bent voor de uitvoering van dat beleid? 
De ingangsdatum was 1/8/14 maar de inkt was nog nat in januari '15. En.. de hoofdstukken nog niet klaar, want de CAO zou per 1/8/15 onder invloed van nieuwe wetgeving worden aangepast. Dat laatste gaat nu niet door, de bonden komen er (weer) niet uit. 

En? Is het het waard geweest? Al die avonden, het geld dat daaraan door ons allen werd uitgegeven? Gaan we ons onderwijs inderdaad opnieuw herinrichten, uitgaande van de nieuwe arbeidsvoorwaarden? Is de verwachte aardverschuiving nu op handen? Wordt de werkdruk verlaagd, is er loon naar inzet?

Het heeft naar mijn mening wel wat opgeleverd. Tenminste voor die scholen, besturen en teams die er serieus mee aan de slag zijn gegaan. Het heeft de (G)MR in een actieve stand weten te brengen, en het heeft de leerkracht weer eens opnieuw naar zijn taken laten kijken. Het heeft de directie er toe gedwongen om te kijken hoe het takenpakket is samengesteld en of dit in een reeele verhouding staat tot datgene wat er in de CAO staat vermeld. En.. misschien zijn er besturen wakker geworden dat een regeling als de ADV al een aantal CAO's geleden is afgeschaft en dat ze dus al jarenlang ten onrechte leerkrachten een dag of tien extra vrij geven! Dat laatste vond ik eigenlijk nogal opzienbarend. 

Maar of de verongelijkte blik van de PO raad tijdens een van de avonden voor besturen en directies nu terecht is? Zij keken wat verongelijkt in reactie op de ontevreden reacties uit de zaal. Besturen en directies kregen de handen voor dit resultaat er niet echt voor op elkaar, terwijl de onderhandelaars van de PO raad er vol van overtuigd waren echt iets goeds te hebben neergezet. Werkdrukverlaging, een veertigurige werkweek!

In die maanden na die bijeenkomsten is ook bij mij langzaam het stof neergedaald en kom ik tot een nogal ontnuchterende conclusie. 
De conclusie dat er ook in deze CAO een wereld van verschil zit tussen die van de beleidsmakers aan de onderhandelingstafel en die van de leerkrachten voor de klas. 

Een veertig urige werkweek; voor de leerkracht met passie en inzet in zijn vak is het geen wens en is het niet haalbaar. 

Ik reken u voor.

U bent een half uur voor de les aanwezig (niet zelden bent u er al eerder, maar ik reken een half uur)
U staat met passie voor de klas van 8.30 tot 15.15 uur (of iets van die orde, u draait 5,5 lesuren)
Tijdens de lunch of de pauze heeft u pleindienst. (een half uurtje op de dag)
Natuurlijk zijn de kinderen niet direct weg om 15.15 uur, er blijven er een aantal bij u staan om nog wat te praten, voor een korte uitleg of anders zijn er nog wel wat ouders die wat wetenswaardigheden willen uitwisselen. Als iedereen om 15.30 uur de klas uit is dan is het een rustige dag. (15 minuten)

Uw lesdag zit er op, uw werkdag gaat door. (u heeft inmiddels 6 uur en 45 minuten gewerkt).

De middag verloopt iedere keer weer anders, maar steevast komt het voor dat het ruim na vijven is dat u eens u spullen pakt. Met enige regelmaat is het zes uur en is de tas die u mee naar huis neemt nog vol, dat komt vanavond wel weer. 
Wat doet u dan al die tijd?
- Er is een wekelijkse vergadering, we stemmen het onderwijs op elkaar af en vergaderen al lang niet meer over de organisatie van het sintfeest, dat lezen we wel via de mail. 
- U zit in een commissie om het spellingsonderwijs te verbeteren, of creativiteit nog eens extra aandacht te geven.  
- U bent het werk aan het nakijken (bovenbouw), ze hebben prachtige werkstukken gemaakt, maar dat verdient wel de aandacht van de juf. 
- U bent de klas opnieuw aan het inrichten (onder/middenbouw), nieuwe thema's, nieuwe hoeken, nieuwe materialen.
- U bent... van alles, aan het doen om het onderwijs goed, onderbouwd, aantrekkelijk vorm te geven. 
- U bent minimaal 1x per week in een groot overleg. Het overleg met externen en ouders waarvoor u toch zeker het nodige voor hebt voor te bereiden. Het gaat om de leerlingen die extra aandacht en zorg behoeven. Er wordt veel van u gevraagd en van u verwacht. 

Maar in de CAO staat de 40 urige werkweek. 
Daar waar u overuren maakt kan de schoolleiding dit in dezelfde periode compenseren; een vrije dag er voor terug bijvoorbeeld. 
NIet dat u dat echt wilt, want wie neemt de klas over? 
Niet dat de schoolleiding dit wilt, want hoe is dit in te passen in de Wet Werk en Zekerheid? (gelukkig nu met een jaar voor het onderwijs uitgesteld). 

De rapportavonden, het schrijven van de verslagen, het kamp, de eindmusical, uw voorbereidingen in de vakantie. 
De mensen aan de onderhandelingstafel dachten dat u dit in de veertig uur zou kunnen stoppen. 
En dat dat eventueel ook in de vakantieweken gedaan zou kunnen worden.
U krijgt er verder ook nog duurzame inzetbaarheidsuren voor (2 per week) en professionalisering (2 uur per week) valt ook onder de veertig uur. 

Ik ging naar de voorlichtingsavonden, liet mij door drie partijen voorlichten, en las de CAO-teksten door. 
We gingen met MR en het team in gesprek, en ook zij werden voorgelicht. 
Het bracht goede gesprekken op gang, we kregen inzicht en ik genoot nog eens van de passie waarmee de leerkracht over zijn vak spreekt. 

Wat de nieuwe CAO nu echt oplevert?
Een goed gesprek, vernieuwd inzicht in de veelheid van taken, en een veertig+ uren durende werkweek. 
Maar ik geloof ook niet dat de leerkracht het echt anders zou willen zien. 

Als je maar voldoende zeggenschap hebt over de wijze waarop en waarmee je de uren maakt, zaken die er toe doen. 

En wat het niet zou moeten opleveren? 
Besturen/ directies die slechts het 'eigen voordeel' uit de CAO halen en vermelden: wij roepen je een week in de vakantie terug voor werkzaamheden.. ja dat staat in de CAO.

We gaan weer voort, met hernieuwd inzicht, met het prachtige onderwijswerk.
Met bevlogen mensen die het eigenlijk helemaal niet over de uren willen hebben.

Niet alles is namelijk te berekenen, zeker niet in de liefde voor onderwijs. 

Alle blogs

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)