Ik leerde lezen, rekenen en schrijven. Het was de bagage die ik vanuit de lagere school heb meegekregen.
Daarna trachtten de docenten mij nog iets bij te brengen over economie, natuurkunde en al die andere vakken die ik vanaf mijn 12e jaar kreeg aangeboden.
Het bleek een zinloze bezigheid van hen en van mij. Zaaien in onvruchtbare grond heeft nog nooit een goede oogst opgeleverd.
Zo halfweg van mijn aardse bestaan stel ik mij een aantal vragen.
Vragen over de vorming van wie ik ben, ondanks en dankzij de begaande paden en het onderwijs dat mij is aangeboden.
Er is vaak gezaaid in onvruchtbare grond, en men heeft zich onvoldoende gericht op het vruchtbaar maken van die grond.
Tijd en moeite verspild, de oogst werd jaren vertraagd. (maar kwam uiteindelijk toch nog goed ;-) )
Op de basisschool werd mij geleerd te lezen, rekenen en schrijven.
Leerde ik, in de harde tuchtsfeer, te overleven.
Maar er werd ook toen onvoldoende aandacht besteed aan de basisvoorwaarden voor wie ik later zou willen worden.
Geen aandacht voor vertrouwen, zelfvertrouwen, respect, veiligheid, emoties.
Vertrouwen, respect en veiligheid als zijnde een vruchtbare grond om de zaden van het onderwijs te kunnen laten ontkiemen.
Om op vruchtbare grond tot een goede oogst te kunnen komen.
Al ben ik zoekende, en zal dat blijven doen, vind ik een deel van het antwoord in mijn hedendaagse dagelijkse onderwijspraktijk.
Een praktijk van gelijkwaardigheid tussen leerkracht en kind, waarin het geven van vertrouwen aan- en laten groeien van zeflvertrouwen bij de leerling als basis dient om verder te kunnen leren.
Omdat de toon vanuit de overheid zo op de opbrengsten is gericht, ben ik geneigd mij ook stevig uit te drukken.
Met een d/t problematiek is in het latere leven nog wel te leven, zeker wanneer het met je zelfvertrouwen en respect voor jezelf en de ander ongelooflijk goed zit.
Dat en niets anders maakt de wereld een beetje mooier.
Daar is het onderwijs, en zeker deze minister, zich veel te weinig van bewust.
Voor alle leerkrachten: morgen maar eens zien wat jij kan bijdragen aan het 'mogen zijn' van iedere leerling.