
Van schijnbaar niets, toch iets maken. Deze docent van het middelbaar onderwijs begrijpt het als geen ander.
Zij gaf een opdracht over schijnbaar niets, het was als kijken naar het groeien van gras.
En haar leerlingen moesten daar een rapportage over schrijven.
Horend over deze opdracht grapten we met elkaar over hoe je nu over niets iets kon schrijven.
In deze proefopstelling was de voorspelling van de leerling niet zo moeilijk te stellen: er gebeurt niets.
We grapten tegen elkaar: lever maar een leeg blaadje in: Van niets kan je niets maken.
Toch schreef de leerling een mooie rapportage en ontving een mooie 7,3
En we constateerden: deze docent heeft het goed begrepen.
Zelfs over niets, valt veel te zeggen. Zo zit de wetenschap in elkaar.
En zo leerde de leerling dat precisie van groot belang is.
Zelfs bij een simpel ogende opdracht, valt veel te zeggen.
Met precies werken maak je het verschil.
Dat is voorbereiden op de toekomst van deze leerling.