Aandacht

Ergens in mijn bijna 20 jarige onderwijscarrière is er iets mis gegaan.

Misschien wel in de eerste vijf jaar, waarin ik de opleiding voor coordinator leerlingenzorg volgde.

Leerlingzorg… zorg leerling, daar ging het mis in mijn denken.

En bij de intrede van het ‚ziekenhuisdenken’ in het onderwijs. Wanneer wij konden aantonen dat er iets met een kind aan de hand was, extra zorg nodig was, ontvingen we extra geld en extra begeleiding. En voor de leerlingen met maar een beetje zorg kon de remedial teacher het probleem verhelpen, of mij tenminste ‚ontlasten’.

 

Het zijn tenenkrommende regels hierboven met woorden als ‚last’, ‚zorg’ en ‚problemen’. 

Het was in die tijd ook nog dat de kinderen die boven het gemiddelde scoorde nog niet tot de ‚zorg’ behoorde. Zij kregen hooguit extra aandacht, tenminste ik was daar wel toe geneigd en deed daar mijn best voor. Zonder extra externe hulp natuurlijk, het waren immers aandachtsleerlingen en geen zorg leerlingen. 

 

En passent heb ik in de vorige alinea nog maar eens een vreselijk woord aan het eerder genoemde rijtje toegevoegd; gemiddelde.

Op of onder het gemiddelde. Dat heeft lange tijd mijn denken en mijn handelen bepaald. De kinderen gereduceerd tot een score, afgemeten aan een norm. 

 

Zo werd ik dus lange tijd door allerlei invloeden gestimuleerd om op deze wijze naar mijn leerlingen te kijken. Terugblikkend ben ik nog enigszins tevreden over enige eigenzinnigheid die ik mij toen al, twintig jaar geleden, toe eigende. En toch… gemiddelde, zorgleerling, ontlasten, problemen. 

 

Het leidde veel te veel mijn aandacht af van hetgeen waar het uiteindelijk om draait. Het leidde mijn aandacht af van veel andere kinderen. 

Het deed te vaak te weinig recht aan de kinderen die langs die meetlat waren gelegd. Ik had toch ook verdorie beter moeten weten. 

Ik had uit mijn eigen jeugd moeten weten wat het met een aantal van mijn vrienden deed. Vrienden die steeds maar weer onder die lat scoorden, wat het deed met hun zelfbeeld, met de wijze waarop wij naar elkaar keken. 

 

Het is ooit uit de allerbeste bedoelingen ontstaan, de ontwikkelingen in de onderwijsjaren tachtig om ieder kind tot zijn recht te laten komen. 

Maar nu trekken we ten strijde tegen het vocabulaire, het jargon.
 

Ik doe mijn best de woorden uit mijn gedachten en mijn spreken te weren.Om niet voortdurend die meetlat langs ieder kind te leggen maar hen aandacht te geven waarvan ze groeien en bloeien, en zichzelf kunnen ontwikkelen tot prachtige kleurrijke individuen. 

 

Alle blogs

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)