Wedstrijd

Vreemde boel he, die ranking van RTL nieuws. (klik hier) Zo'n beetje heel onderwijs Nederland heeft er vandaag wel iets van gevonden, en ik ook. Wat de ouders er nu van vinden, daar ben ik vandaag niet achter gekomen. Het zou nog interessant worden in welke mate dit bedenkelijke lijstje van invloed zal zijn op de schoolkeuze.

Maar er valt voor te vrezen dat ouders zich laten ringeloren door een hoog rapportcijfer van de school en daarop hun schoolkeuze bepalen. Of andersom: de school om de hoek met een lager cijfer de rug toekeren. 
Dat de eerst genoemde al enkele jaren in een negatieve spiraal zit met lagere cijfers en de de tweede opklimmend is, is nergens te achterhalen. Zoals er wel meer niet te achterhalen is.

Er is zo ongelooflijk veel mis met deze lijst, die zoveel mediaaandacht heeft gekregen. 
Voor zover de RTL nieuws nog tracht enigszins genuanceerde uitspraken te doen als zijnde: 'scoort het hoogst', gaan andere media er van door met 'de beste van Nederland'. 

Op het blog 'onderzoek en onderwijs' is dit het meest compleet verwoord; het ziekenhuis met het hoogste sterftecijfer hoeft niet het slechtste ziekenhuis te zijn.  (Sterftecijfers en examencijfers publiceren. Geen goed idee')

En geheel in de tendens van 're-actief' reageren zijn bovenstaande woorden ook een re-actieve reactie. 

Zoals Covey zo mooi stelt is er tussen stimuli en respons nog een keuze vrijheid.

Sander Dekker en RTL nieuws hechten er waarde aan om te doen wat ze nu hebben gedaan. 
De reactie van het onderwijs bestaat uit zo veel andere mogelijke keuzes. 
Zo verschenen al de eerste lovende berichten van scholen die zich hoog in de ranglijst bevinden. Tsja, dat is ook een keuze. 
Gezien het feit dat een tiende lager op de Cito score al duizend plaatsen lager op de ranking zou kunnen komen, ben ik wel benieuwd naar hun reactie in het volgende jaar. ('wij zijn 1000 plaatsen gezakt')

Scrollend over de lijst met scholen in het land zie je dat scholen reeds eerder keuzes hebben gemaakt om niet aan de Cito maffia mee te gaan doen. Zij toetsen en monitoren heus wel, wees gerust toetsgraag land. Ook zij werken dagelijks hard aan de kwaliteit van het werk. 
Maar hun keuze van destijds heeft hen nu in ieder geval buiten deze ranglijst geplaatst. 
Dat ik sinds een paar jaar op zo'n school buiten de ranglijst werk, maakt me tevreden. Ik zal mijn best doen om daar te blijven met deze school.
En mijn vorige scholen kan ik alleen maar toewensen om dezelfde keuze te maken: weg van deze bedenkelijke lijsten. Weg van het onderwijs voor het toetsen. Maar alle aandacht en waardering voor het onderwijs dat zoveel meer te bieden heeft. 

Succes met de keuze beste collega's. Van re-actief naar pro-actief. Onze gezamenlijke missie om eigen keuzes te maken en statements te maken. 







 

Alle blogs

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)