Maakbaar

Ik denk niet dat ik er heel veel slechter van ben geworden. 
Het onrecht dat mij vroeger op school werd aangedaan en waarvoor mijn ouders geen discussie met de school aangingen.
Voor zover zij er iets van wisten, en enige notie hadden van het niveau en (het gebrek aan) de uitdaging van de lesstof, zo weinig passend bij wat er goed voor mij zou zijn geweest.

Net zo min als dat zij wisten van de ongein die ik uithaalde, net op het randje, soms er over heen. 'What happens in the school, stays in the school'. De meester, en anders wel de hoofdmeester, handelde het zelf af. Geen lijntjes over en weer met thuis.

We doorliepen de school, mijn ouders in de veronderstelling dat het juiste werd gedaan. Wij, als kinderen, in de veronderstelling dat het toch niet anders kon worden, en zo was het ook.
En zo stapelde ik wat ongelukkige momenten op elkaar, teleurstellingen en successen wisselden elkaar af. Groot geworden in een systeem dat alles behalve deugde maar mij wel opleidde tot wie ik uiteindelijk ben geworden. 

Vroeger was alles beter... eh not!
Maar een beetje meer van vroeger in het huidige nu, daar ben ik niet op tegen.
Vandaag verscheen het bericht in het nieuws dat steeds meer scholen door ouders worden aangeklaagd en voor de rechter worden gedaagd; een te laag advies, onvoldoende aanbod. Volgens directies leidt het tot veel extra werk dat juist ten koste gaat van de geleverde kwaliteit waar die ouders de rechtzaak om zijn begonnen.

Niet zelden krijgen ouders hun gelijk bij de door hen ingeschakelde advies bureau's die de laatste jaren als paddestoelen uit de grond zijn gekomen. De 'therapeut' die, met het onderzoeksverslag in de hand, heel goed weet wat er in de school beter kan en op welke gebieden het kind te weinig wordt geboden. 
Net als aan mij, destijds, daar had ik geen onderzoeksbureau voor nodig. Aan mij is op dat gebied niemand rijk geworden.

Het is van beide wat: het systeem deugt veel al niet, maar perfect en onfeilbaar voor ieder kind is niet haalbaar en niet wenselijk.
Scholen, leerkrachten, werken zich in veel gevallen het 'schompes' om op iedere vraag het juiste antwoord en het beste aanbod te bieden. Toch voortdurend in afwachting van een ouder die, wel of niet met een onderzoeksverslag (de goede daar gelaten!), meer verlangt en in het slechtste geval meer eist.

Onlangs vond weer de jaarlijkse selectie van de sportteams van de verenigingen plaats, de periode daar voor vonden de lotingen voor de VO scholen voor de groep achters plaats.
En niet zelden waren er teleurstellingen te verwerken. 
Hoewel er, ondanks die teleurstellingen, een rijk aanbod aan scholen voor het kroos overbleef en de sport ook volgend jaar met andere enthousiaste medespelers kan worden beoefend, zijn de teleurstellingen hard en onverteerbaar. Tenminste zo lijkt het uit de bezwaarschriften en dwingende en dringende mails aan de 'commissies', op te maken.

En ik vind er wat van, omdat ik er bijna dagelijks mee te maken heb. Beroepshalve en als ouder.
Ook ik zit met enige regelmaat in de spagaat... een stapje terug, enige afstand of opkomen in verband met de ingeperkte mogelijkheden van mijn kinderen?

Mijn toekomst was vroeger niet maakbaar, het is er een geworden van 'tryal and error'. 
En ik geloof dat dat in alle tijden, en zeker nu, geen verkeerde optie is: Tryal, error en loslaten.

De ouder op gepaste afstand, het kind steunend in het kunnen omgaan met teleurstellingen en helpen om verwachtingen bij te stellen.

Ik denk zo maar dat we er met z'n allen een stuk gelukkiger van worden. 







Alle blogs

Bestuurder in een koepel (16-10-2018)

Dank je de koekoek (26-08-2018)

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)