Onmeetbaar

Zag hem daar eens staan, grote broek, bretels, schmink op zijn gekleurde gezicht. Drie turven hoog, 7 jaar oud. 
Een levensgeschiedenis, een biografisch pad, een volwassene waardig. Voldoende om je naar binnen te keren. 
Nu vier turven hoog op de kruk gehezen, microfoon in zijn hand: 'Hooggeeerd publiek'.

Op het mooiste terrein dat een school zich kan wensen, waren deze ochtend 150 jonge werkers in de weer geweest met alles dat je maar kunt bedenken bij het circus. Een terrein vol met plezier, kinderen die de grenzen van hun kunnen opzochten. Met liefde en vooral veel enthousiasme begeleid door een grote groep ouders. 
Ouders die inmiddels al een lange avond (en nacht) er op hadden zitten om zich op deze twee mooie kampdagen voor te bereiden.  Zij creeren de sfeer, zij geven de ruimte voor al die prachtige ontdekkende kinderen.

Hooggeeerd publiek, ten overstaan van alle opa's en oma's, collega werkers uit de onderbouw, vertoonden zij hun kunsten. 
Trots op elkaar zoals zij de hele schoolloopbaan leren. Niets is gek, anders zijn mag en wordt gewaardeerd. Jongens, meisjes, groot, klein, dik en dun. Allen krijgen zij een daverend applaus. 

Het terrein geeft de de werkers de letterlijk en figuurlijk de ruimte om zichzelf te ontdekken. De tenten verrijzen voor deze nacht, nadat het circus is verdwenen. Ouders bouwen samen met hun kind en andere werkers de tent. Al zal het twee uur duren. Ook hier is het samen met de kinderen. De schmink van de gezichten verdwenen, de glimlach en het plezier gebleven. 

Ik loop langs de bosrand, langs de tenten. Spreek met de medewerkers die zo vol trots zijn en sta stil bij enkele ouders. En steeds weer die enorme tevredenheid over het feit dat ze dit mogen meemaken en met hun kinderen kunnen beleven. 
Een enkeling, grote vent, stoere vader, ook al weer tot tranen geroerd over zijn eigen schooltijd in vergelijking tot hoe er hier met de werkers wordt omgegaan. Te mogen worden wie je bent.

Eerder deze week onderwierp de onderwijsinspecteur de school aan het vierjaarlijks onderzoek, dat voornamelijk neer komt op een documentencontrole. Een bevestiging van de administratieve last die de school steeds meer wordt opgelegd.
Gelukkig had zij tussen de gesprekken over protocollen en controlefetisjisme door even de aandacht voor wie we echt zijn.
Ze vertelde: 'ik heb veel gelukkige werkers en medewerkers gesproken'.

Op deze dag, zomaar zo'n dag waarop nu het jaarlijks kamp van 3/4 plaats vond, in de nabijheid van de ezels en geiten van de kinderboerij. De werkers van het VO op het naast gelegen terrein, het voorland van onze jonge werkers. Op deze dag kon ik gelukkige ouders daar aan toe voegen.

Boeke, de ziener uit de jaren 20 van de vorige eeuw, mag tevreden op zijn school neerkijken. 
Er vindt iets prachtigs plaats.

Onmeetbaar voor de inspectie, slechts voelbaar als je er bent, en zichtbaar bij de kinderen. 




 

Alle blogs

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)