Buitensluiten


'In onze klas hebben we 1 regel: we sluiten niemand buiten. De kinderen doen dat niet en ook ik doe dat niet. Niemand!' Zo opende Ellen Edmonds haar speech op de door mij bezochte inspiratie dag van 'Operation Education' (.nl)
Ze illustreerde dit met een situatie waarin zij door negatief gedrag van een leerling werd uitgedaagd om nieuwsgierigheid te blijven tonen en verbinding te zoeken met deze leerling. Immers zij sluit niemand uit.

Emonds is een leerkracht met een scherpe visie op onderwijs en opvoeding. Eentje die verder gaat dan zorgen dat de leerlingen in haar klas goede cijfers halen.

Juf Lia was een invaljuf die slechts een dag inviel bij de nogal recalcitrante jonge Ali Bouali.
Ali had zich inmiddels al lang buitengesloten van het onderwijs dat hij in Almere genoot. Tot juf Lia kwam invallen.
Zij zette door haar les Ali op andere gedachten en liet hem de aansluiting maken.
Dat ook zijn moeder, ondanks de nogal zware problematiek van haar zoon, Ali nooit buiten heeft gesloten heeft Ali gemaakt tot wie hij nu is.

De 18 jaar jonge afgestudeerde VWO leerling had haar jonge leven het tegenstrijdige van het onderwijssysteem ervaren. Als een venster waardoor alle leerlingen en dus ook zij steeds maar weer door heen moesten kijken. Een venster voor alle leeftijdsgenoten.
Zij stond op haar tenen bij wiskunde en keek tegen de denkbeeldige muur onder het venster aan.
Bij Engels moest zij, tweetalig opgevoed, diep door haar knieën. Les en uitdaging op eigen niveau was voor haar niet weggelegd.
Nu, deelgenoot van de 'echte samenleving' ervoer ze dat ze na jarenlange aanpassing in het onderwijs werd uitgedaagd om vooral anders te zijn. Om zich zodanig te profileren dat ze een kans op de arbeidsmarkt zou krijgen.
Is school er dan voor bedoeld om kinderen door dat zelfde venster te laten kijken? En moet school niet juist stimuleren dat alle kinderen anders worden? 
Ze kreeg in haar jonge bevlogenheid veel bijval vanuit de zaal. 

En dan de razendsnelle ontwikkelingen in onze huidige maatschappij.
De verandering die de technologische ontwikkeling in de afgelopen tien jaar heeft plaatsgevonden zal zich in de komende tien jaar weer voordoen. Maar dan tot de tiende macht.

En onze kinderen, de leerlingen van nu?
Zij zullen zich daar een weg in zien te vinden.
En wij leggen met elkaar daarvoor de basis.
Om niemand, maar dan ook niemand! buiten te sluiten.
Om, als Ali B, zijn talenten te laten ontdekken, en te focussen op wat een kind wel kan.
Om kinderen niet te veel op hun tenen te laten lopen of door hun knieën te laten buigen.
En hen de 'skills' aan te bieden die past bij de maatschappij van morgen. 

Alle blogs

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)