Worden wie je bent


Om ieder kind te laten worden wat het is. 
Negen woorden die pas echt betekenis krijgen in de dagelijkse praktijk. 
De onderwijspraktijk waarvoor ouders in veel gevallen bewust voor hebben gekozen. 
Meer dan de optelsom van leerresultaten van rekenen, lezen en spelling.
Omdat je als kind en volwassenen de optelsom bent van de mogelijkheden die je zelf weet te creëeren, door bijvoorbeeld je eigen creativiteit, je eigenzinnigheid, de vaardigheid om goed te communiceren.

Worden wie je bent omdat je de kans krijgt om te ontdekken wie je bent. Door te worden uitgedaagd tijdens het dansen bij de dansmedewerker die steeds weer nieuwe uitdagingen voor je opwerpt. Middels de muziek en jouw bewegingen dicht bij je gevoel te komen. Je grenzen durft te verleggen, samen met anderen.
De beleving van muziek te ervaren, zingen met die talentvolle muziekdocent. Vaardig achter de piano, inspirerend, samen zingen, beleven en ervaren.

Knuffelen met de dieren, ploegend in de grond. En er niet gek van staan te kijken dat je zomaar de kans krijgt om grond weg te mogen rijden, samen verantwoordelijk voor onze eigen omgeving. 

Te mogen zijn wie je bent, omdat je van welke leeftijd ook serieus wordt genomen, gelijkwaardig met de leerkracht. Zij die de veilige kaders biedt om dit te kunnen zijn, maar steeds weer de mogelijkheid biedt voor jouw eigen uitdagingen en initiatieven.

Eigenzinnig, creatief, wars van de norm opgelegd door landelijke toetssystemen of diagnostieken. 
Want als je het kind centraal stelt dan is ieder kind zijn eigen norm. 

De ruimte te krijgen in fysieke en figuurlijke zin. 

Het kwam deze week weer allemaal samen. Kinderen kruiend plaats makend voor de nieuwe lokalen die werden geplaatst. Kinderen in gesprek op kantoor om problemen aan te kaarten, samen met mij op zoek naar de oplossingen.
En in gesprek met ouders om hen vooral niet te veel te laten leiden door de ene 'd' maar hen weer de ogen te laten openen voor het prachtige kind, hun kind, die zoveel meer is dan de Cito 'd' score.
Of zoals een 14 jarige leerling eens tegen mij zijn: ik word gewaardeerd in mijn anders zijn. 

Zo'n school, zo'n plek. Van generatie op generatie, in ieder tijdsbeeld veranderend, maar met 1 ding echt centraal; het kind.

Ik heb het gemist destijds, de scholen die ik bezocht leidden mij niet op tot wie ik was, maar tot wat zij dachten wie ik zou moeten zijn. 
Ik was en bleef deels onaangepast, en om te overleven in het systeem pastte ik mij aan. 
Talenten onbenut en ongezien, de dagelijkse praktijk in veel situaties waar kinderen buiten het systeem vallen. Kinderen gelabeld, waar de school gelabeld zou moeten zijn.

Ik weet het, en ik voel het. Ik zie het aan de reacties, de bewegingen in het land. Er waait een andere wind. Leerkrachten komen weer terug bij hun eigen ziel, bij het hart waarvoor zij het vak zijn ingegaan. 

Deze nieuwe wind, gewaaid vanuit de werkvloer. 
Het mag gaan stormen.
En om de wind te voeden: kom gerust eens langs op de plek die Kees Boeke heeft gesticht.
Hij had het 86 jaar geleden al verrekte goed gezien.






Alle blogs

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)