Geen VMBO.. toch?


'Als hij maar niet naar het VMBO hoeft', zo klonk het alweer in een gesprek met mij over het aankomende advies van een 11 jarige jongen. 
Niet zelden gehoord, het is meer regel dan uitzondering dat dit soort standpunten met mij worden gedeeld. Vrienden, familie, de taxichauffeur en natuurlijk ouders op school. 
Er lijkt sprake te zijn van een zekere vorm van 'kennisverheerlijking'. Slechts de excellent scorende leerling in onze maatschappij wacht het grote geluk.
Slechts wanneer je tot de groep van Havisten, of liever nog VWO-ers, bent uitverkoren, ben je gezegend van een geslaagd en gelukkig leven. Al het advies daaronder is bedenkelijk. Vanaf het eerste moment van testen is er een heilig doel... oefenen tot je een b of een a scoort, met een prachtig (?) advies voor het Voortgezet Onderwijs als einddoel.

Daarmee is het 'bezitten' van een cognitieve intelligentie boven al het andere verheven. Creatieve intelligentie, oplossend vermogen, originaliteit en simpelweg vakmanschap wordt niet getest en getoetst, heeft op de gemiddelde basisschool geen enkele relevantie. 
En in de maatschappij? Waar zullen we zijn zonder die mannen en vrouwen die onze waterleidingen repareren, de huizen en wegen bouwen en onderhouden, de auto's veilig op de weg laten rijden?
En hoelang hebben we deze jongens en meiden in hun schooltijd lopen pesten, hebben we van hen verlangd dat zij kunstjes leerden waarvan ze later niets meer zouden gebruiken? 

Lang nemen we het de ouders al kwalijk dat zij te hoge verwachtingen, of liever gezegd, andere verwachtingen van hun kind hebben dan tot de mogelijkheden behoort.
Maar kunnen we het hen kwalijk nemen?
Jarenlang confronteren we deze ouders en hun kinderen de prestaties op het gebied van alle cognitieve vakken.
En ook onze huidige politieke voormannen en vrouwen blijven hameren op het feit dat slechts de cognitieve vakken de hoogste relevantie hebben om te slagen in het leven.
Ja, het is belangrijk, lezen, rekenen en schrijven. Maar er is meer.

En met enige weemoed denk ik terug aan het moment dat mijn schoolvrienden in de 6e klas eindelijk de keuze hadden om op 12 jarige leeftijd de werkplaats van het LTS in te kunnen gaan. Weg van de boeken, eindelijk met de handen, leren voor een vak. 

En deze gedachten zetten mij aan tot het verder nadenken over het huidige aanbod van de scholen waar ik heb gewerkt en waar ik werk. Hoezeer geven wij de kinderen de ruimte om te mogen zijn wie ze zijn, en later willen worden? 
Waar leren we ze een hamer hanteren, en anders dan een techniekproject, echt structureel met techniek om te leren gaan.
En waar geven we juist deze kinderen de kans om dagelijks te exceleren boven de 'cognitief goed presterenden medeleerlingen?'. Juist voor het zelfvertrouwen. Competentie... autonomie met hetgeen waar ze goed in zijn en willen worden.
Ieder goed op zijn eigen gebied!

Tal van gedachten, al lange tijd in het hoofd. 
Prachtig en op een charismatische wijze verteld en verbeeld in de rapportage van Brandpunt van 7 oktober.
Ik zou willen dat dit tot menig goede gesprekken zal leiden in de teamkamers van de Basisscholen.



Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.





Alle blogs

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)