Het is de toon

Niet zelden worden we geconfronteerd met het grote gelijk en de enige juiste waarheid.
De sidekick op tv en columnist van de krant, duiden de actualiteit vaak vergezeld met hun eigen oordeel.
Alles lijkt een wedstrijd te zijn geworden waarbij het gelijk van de winnaar telt. 
Ook de politiek is een voortdurende wedstrijd geworden waarin, zelfs binnen de partij, vooral tegenstellingen worden vergroot. 
En dit terwijl het zoveel mooier kan, waarin de geleverde energie nog meer energie oplevert.
Een situatie waarin een en een alsvanzelf drie wordt, of zoals Bram zong: 1 en 1 is 1. 

Voor zover de volwassenen van nu zich er prettig bij voelen om de strijd op deze wijze te leveren, is het kwalijk dat de jeugd hier mee wordt geconfronteerd. 
Vanuit dit voorbeeldgedrag zullen zij zich ook gaan uiten, op zoek naar tegenstellingen, levend in een voortdurende wedstrijd. 
Het onderwijs doet daar gretig aan mee, niet in de laatste plaats omdat er voortdurend een beroep op hen wordt gedaan. 
De school als een grote talentenjacht: voorlezers, rekenaars, voetballers, schakers... wie is de beste?
Je zou het maar treffen dat nou net jouw talent nooit eens aan bod komt, of dat je meer van de grote gemene deler bent dan dat je uitblinkt in net dat ene talent.

Een en een is een, wanneer de professional de kinderen leert om samen een groep te vormen. Niet in eigen belang te denken, maar in het gezamenlijk belang. 
Sterk wordt het wanneer de professional de groep op de voorgrond weet te zetten, zonder zichzelf als leerkracht belangrijker te vinden. 
Kinderen te leren om gebruik te maken van elkaars talenten, elkaars kwaliteiten te waarderen om samen het maximale resultaat voor iedereen te laten halen. 

Het voorleven van deze overtuiging is van grote waarde voor het dagelijks onderwijs, voor deze kinderen, voor onze toekomst. 
Als zij op jonge leeftijd leren dat 1 en 1, 1 is (of 3), zullen zij een grote waardevolle bijdrage leveren aan een mooie maatschappij. 
Wanneer de leerkracht haar waarheid minder belangrijk maakt, maar daarentegen de kinderen weet te stimuleren tot kritisch denken en hen weet te verleiden tot het vinden van een gezameniljke oplossing, dan is zij van onschatbare waarde.

Professional zijn in gelijkwaardigheid met de kinderen. 
Dat is professsional waardig.

Alle blogs

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)