The times they are a-changin'











In Groot-Brittanië en in de Verenigde Staten lijken de grote winkelstraten al te zijn leeggelopen. Zo lezen we vandaag in de krant. 
Bedoeld wordt dat er niet meer in de straten wordt gewinkeld, maar van achter de computer.
In dezelfde krant staat dat in Nederland de snack van de snackbar online wordt besteld, (klik hier voor het artikel) en in een ander bericht lezen we dat de waarde van het bedrijf 'Twitter' is gestegen naar 8 miljard dollar. (in januari '01 nog de helft!)
De berichten doen ons denken aan de legendarische woorden van Bob Dylan (ver voor de digitale revolutie..):

If your time to you
is worth savin
Then you better start Swimmin'
or you'll sink like a stone
For the times they are a-changin'


Voor de snackbarhouder, de winkelier, maar ook de agrariër, de automonteur, de uitgever et-cetera et-cetera geldt het zelfde: als het je waard is om te blijven bestaan, kan je maar beter starten met zwemmen.

Alleen de vernieuwers in de wereld weten deze tijd te overleven. 
De boer die bleef vasthouden aan zijn dagelijkse concept, is uit ons land verdreven.
De winkelier met zijn dvd's en cd-verkoop, zonder deze digitaal aan te bieden, is geen lange toekomst meer gegeven. 
Sony en Philips zien hun tv verkoop dramatisch dalen.

De automonteur die zichzelf de nieuwe technieken niet eigen heeft gemaakt, heeft niets meer te zoeken in de werkplaats van het garagebedrijf.

Zonder de blik vooruit te richten waren deze bedrijven failliet geweest, de werknemers werkeloos.

Deze bedrijven zijn in staat om in de toekomst te kijken en nog beter, de toekomst zelf te creëren!
Het is ronduit verontrustend dat de verandering op de plaats waar onze toekomstige werknemers worden opgeleid met nog niet de helft van het tempo van de veranderingen in de maatschappij plaats vindt.
Wanneer het onderwijs afhankelijk zou zijn geweest van dezelfde marktwerking dan waren velen van hen als gevolg van ontbrekende veranderingsgezindheid failliet geweest!

Terwijl buiten de schoolmuren de digitale revolutie al enige tijd gaande is, verkeren scholen nog in de 20e of 19e eeuw. (zeg nu zelf... zoek de verschillen!)
Leerlingen sjouwen met volle tassen met boeken, hanteren de atlassen en woordenboeken nog als of er geen 'Google Earth' en vertaalprogramma's zijn uitgevonden.
De leerkracht, niet bij uitzondering in zijn hele leven niet verder geweest dan de vier schoolmuren, investeert nog steeds dezelfde tijd in het schrijfonderwijs. Zichzelf niet afvragende of dit enigszins aanpassing behoeft vanwege het simpele feit dat er buiten de schoolmuren nauwelijks nog pennen worden aangeraakt. 

Door het curriculum van de school nog eens af te zetten tegen de huidige en toekomstige tijd, andere prioriteiten te stellen, ontstaat er ruimte voor kennis en vaardigheden die nog meer van belang zullen zijn voor de toekomst.

Het onderwijs verandert, het schoolbord is veranderd in een digitaalscherm. Echter: niet zelden is de methodiek ongewijzigd gebleven.
Maar de verandering gaat veel te traag. Vaak leren kinderen buiten schooltijd meer dan binnen de vier schoolmuren.
Terwijl de winstgevende bedrijven voortdurend de tijd nemen om te innoveren en met elkaar te brainstormen, steeds weer opnieuw leren zwemmen, dreigt het onderwijs, al watertrappelend, 'te zinken als een steen'.

Een ware onderwijsrevolutie is nodig waarbij er niet vanuit het verleden wordt geredeneerd en bijgeschaafd, maar waar er vanuit de toekomst wordt gedacht.
Waaruit wel eens een geheel nieuw onderwijsconcept zou kunnen ontstaan. Waarbij we onze leerlingen voor hun eigen toekomst én die van onze wereld echt leren zwemmen!

Waar zullen we beginnen?




Come gather 'round people
Wherever you roam
And admit that the waters
Around you have grown
And accept it that soon
You'll be drenched to the bone.
If your time to you
Is worth savin'
Then you better start swimmin'
Or you'll sink like a stone
For the times they are a-changin'.

Come writers and critics
Who prophesize with your pen
And keep your eyes wide
The chance won't come again
And don't speak too soon
For the wheel's still in spin
And there's no tellin' who
That it's namin'.

For the loser now
Will be later to win
For the times they are a-changin'.

Come senators, congressmen
Please heed the call
Don't stand in the doorway
Don't block up the hall
For he that gets hurt
Will be he who has stalled
There's a battle outside
And it is ragin'.
It'll soon shake your windows
And rattle your walls
For the times they are a-changin'.

Come mothers and fathers
Throughout the land
And don't criticize
What you can't understand
Your sons and your daughters
Are beyond your command
Your old road is
Rapidly agin'.
Please get out of the new one
If you can't lend your hand
For the times they are a-changin'.

The line it is drawn
The curse it is cast
The slow one now
Will later be fast
As the present now
Will later be past
The order is
Rapidly fadin'.
And the first one now
Will later be last
For the times they are a-changin'.

 

Alle blogs

Werkdruk? (26-07-2018)

Tekort (21-07-2018)

Betekenisvol zijn (25-06-2018)

Jij-bak (15-04-2018)

Het is mooi (geweest) (20-03-2018)

de leerKRACHT (14-03-2018)

Het verleden koesteren (09-03-2018)

Volg het onderwijsgeld #1 (05-03-2018)

Omdat het genoeg is (02-02-2018)

ResearchED Amsterdam (21-01-2018)

Ruimte - verhalen van de Werkplaats dl 5 (18-12-2017)

Afgebroken muren - verhalen van de WP dl 4 (01-12-2017)

De kracht van vakkennis - verhalen van de wp dl3 (30-11-2017)

Woorden - verhalen van de wp dl2 (29-11-2017)

Verhalen van de WP - dl1 (28-11-2017)

In de rij (23-11-2017)

Binnensluiten (11-11-2017)

Het register (18-07-2017)

De pedagogiek als basis (25-01-2017)

Uitsluiten (21-01-2017)

Speciaal vakmanschap (12-11-2016)

World teachers day (05-10-2016)

Een verschil (21-08-2016)

De glimlach van een kind (14-10-2015)

Akkoord (12-05-2015)

Proeftuin voor het leven (18-04-2015)

Ogen (12-03-2015)

Angst (10-02-2015)

Onderwijsmoment (04-01-2015)

IJsje (17-12-2014)

December (07-12-2014)

mens (04-12-2014)

Storm (22-11-2014)

De muur (09-11-2014)

De pengreep (15-10-2014)

Veranderaars (02-10-2014)

Roltrap toch naar de maan (30-09-2014)

Vertrouwen (27-09-2014)

Alphabet een recensie (14-09-2014)

Ha Juf (10-09-2014)

De lat (06-09-2014)

Het knelt in het onderwijs. (20-08-2014)

Huh gaaaay (27-07-2014)

Balans (25-06-2014)

Ben je er? (18-06-2014)

Naieveling (04-06-2014)

Oefenplaats (16-05-2014)

De waarde van het hart (12-05-2014)

Education of the heart (11-05-2014)

'The Untitled document' (28-04-2014)

Koningsspelen (25-04-2014)

De kracht van onderwijs: pedagogisch tact (12-04-2014)

Aandacht (26-03-2014)

Volgzaamheid als excuses (05-03-2014)

En morgen (23-02-2014)

Het begin van het einde (23-02-2014)

Wie was je (16-02-2014)

Overheid beslist: gemiddelde lengte met 2 centimeter omhoog. (31-01-2014)

Een geluk (29-01-2014)

De passie voor het leven (20-01-2014)

Je eerste examen (17-12-2013)

Toekomst (27-09-2013)

Wedstrijd (14-09-2013)

Dijsselbloem: a vous. (21-08-2013)

Van de zotte in de woestijn (15-08-2013)

Operatie passend onderwijs (07-08-2013)

Houd ze binnen (05-07-2013)

Maakbaar (16-06-2013)

Onmeetbaar (15-06-2013)

Buitensluiten (28-05-2013)

Stinkende best (18-04-2013)

Ieder kind heeft het recht (04-04-2013)

Worden wie je bent (15-03-2013)

Voorbereiding op het leven (10-02-2013)

Winnen (02-12-2012)

Koker (10-11-2012)

Geen VMBO.. toch? (08-10-2012)

Tegenpolen (29-09-2012)

Slim (29-06-2012)

Zoals ik ben (23-05-2012)

Het is de toon (18-05-2012)

School (13-05-2012)

70 managers (27-04-2012)

Vruchtbare grond (17-04-2012)

Het medisch model (22-01-2012)

Bloemen zijn rood (03-01-2012)

Held (02-10-2011)

The times they are a-changin' (03-08-2011)

Over de streep (31-07-2011)

Het ongeplaveide pad (09-07-2011)

struggle (11-06-2011)

Out of the box (07-06-2011)

De wonderen der techniek (06-06-2011)

Nieuwe tijden (28-05-2011)

Van niets naar iets (26-05-2011)

Het zout der aarde (25-05-2011)

Productdenken (24-05-2011)