6. Synergise

'Waardeer de onderlinge verschillen die er zijn en gebruik ze om tot betere resultaten te komen dan je alleen zou kunnen bereiken.'
Stel je voor dat je met een collega een kamer deelt en jouw collega heeft graag het raam open.
Jij daarentegen houdt ervan dat de ramen dicht zijn. Je kunt daar vervolgens heel wat ruzie om maken en waarschijnlijk eindigt het verhaal dan met een compromis waarbij het raam de helft van de tijd halfopen staat.

Maar je zou het ook anders kunnen aanpakken.
Je zou jouw collega ook kunnen vragen waarom hij het raam open wil.
Misschien gaat het om de frisse lucht.
En jij zou kunnen uitleggen waarom je de ramen gesloten wilt houden.
Misschien houd je niet van de tocht. De kans is groot dat je met deze achtergrondinformatie over elkaar voorkeuren, vrij snel tot een derde en betere oplossing kunt komen dan je aanvankelijk had gedacht.
Want nu weet je dat het erom gaat om frisse lucht binnen te krijgen, zonder tocht.
Misschien is het mogelijk de inrichting van de kamer wat aan te passen, zodat je niet in de luchtstroom zit.

Als twee of meer mensen werkelijk gaan samenwerken, dan worden er betere oplossingen ontwikkeld.

Niet-effectieve mensen nemen in een onderhandeling eenn positie in en besluiten na veel discussie tot een compromis.
Effectieve mensen proberen te achterhalen welke drijfveren er achter iemands mening of positie zitten en proberen samen tot een oplossing te komen die recht doet aan ieders wensen.

Alle blogs