Human Dynamics: Mentaal/emotioneel

"Ik lijk altijd erg rustig van buiten, maar van binnen ben ik voortdurend aan het denken."

Bij mentaal gecentreerde dynamieken vindt het (denk) proces vaak van binnen plaats.
Volwassenen en kinderen met deze dynamiek laten vaak aan de buitenkant niet zien wat er zich van binnen afspeelt.
Omdat we ons oordeel vaak geven naar aanleiding van wat wij zien, bestaat de kans deze mensen 'mis te begrijpen'.
De mentaal gecentreerde neemt waar, in stilte, en houdt het overzicht.
De mentaal-emotionele dynamiek houdt daarbij zeer zeker rekening met de interactie tussen anderen.

Steeds met het doel voor ogen, is de communicatie daar dus ook op gericht. 
Met oog voor wat mensen bezig houdt (het emotionele), wordt voortdurend de richting in de gaten gehouden.

In de basis is deze persoon van buiten een rustig en serieus iemand. De binnenwereld is echter onrustiger. Het denken staat niet snel stil.

In de communicatie geniet deze persoon ervan wanneer het over zaken gaan die boven het alledaagse uitstijgeen.
Liefst met één persoon of een kleine groep.
Bij voorkeur via de mondelinge communicatie waarbij nauwkeurig en zorgvuldig woordgebruik voor de Mentaal emotionele dynamiek belangrijk is.
Tijdens het praten is de persoon ook gefocust op "hoe de mensen er bij zitten".

Dé uitdaging

Omdat we allemaal anders zijn, is het goed te weten dat voor andere mensen met een andere dynamiek, andere principes belangrijk zijn.
Het is dan ook dé uitdaging om daar rekening mee te houden.
In het geval van leerkrachten, of iedereen die iets naar anderen toe wil betekenen, is er een uitdaging om verder dan je eigen dynamiek te luisteren.


De mentaal-emotionele dynamiek is er toe geneigd om alleen zaken die er toe doen belangrijk te vinden.
Het moet uiteindelijk een doel hebben, op lange termijn gesteld (kijkend vanaf de 'mentale berg')

De mentaal emotionele persoon is niet zo lang van stof. Er zijn kinderen/ anderen die wat meer verhaal nodig hebben om het te begrijpen.
Bovendien, hoewel het verhaal voor de persoon wel duidelijk is (in zijn hoofd al is vastgesteld), is het belangrijk om de omstanders/ mede vergaderaars mee te nemen in dit denkproces.

De mentaal emotionele persoon houdt niet zo van zijlijnen. Hij/zij weet waar hij/zij naar toe wil. Er zijn echter ook kinderen/anderen die wel behoefte hebben om hun vertaal over bijvoorbeeld hun feestje te vertellen.


Alle blogs