
Neem ik de leidende rol over, of krijgen mijn leerlingen de verantwoordelijkheid, en maak ik daarmee de verantwoordelijke rol onderdeel van het leren?

Zo vertelde mijn zoon uit de tweede het verhaal over het dilemma van zijn groep.
Bij de diverse onderdelen van een activiteitendag die door de groep moest worden uitgevoerd was er nog sprake van een 'onder inschrijving' van het onderdeel 'zingen'. Geen van de leerlingen wist zich daartoe te verleiden.
De docent geconfronteerd met dat probleem besloot dit probleem te beslechten door een kwestie van 'eerlijk delen' toe te passen.
Zij die nog niet evenredig veel activiteiten in hun pakket hadden, kwamen in de loterij terecht.
Bij loting zou worden bepaald wie dit onderdeel zou moeten gaan uitvoeren.
Tja.. zo kan het ook, het is een keuze.
Maar wat een prachtig leermoment had het voor deze groep van jonge pubers kunnen zijn.
Wanneer de docent het aan de groep had overgelaten had het betekenisvol kunnen zijn op vele leerniveaus
Van kijken naar elkaars talenten, laten benoemen daarvan, proberen kinderen hun zangtalent te laten onderkennen.
Van verantwoordelijkheid durven nemen, van af durven stappen van een gelijkheidsprincipe.
Het aan de groep over te laten om er met elkaar uit te komen.
De docent als faciliterende rol, ondersteunend in dit proces.
Kunnen overleggen met elkaar, besluiten durven nemen, ergens voor staan.
Van problemen met elkaar kunnen oplossen, tot creatieve oplossingen kunnen komen.
De docent sloeg met haar loterij alle verantwoordelijkheid weg en kwam tot dit armoedige besluit.
Een docent maakt tientallen keuzes op een dag.
En in het maken van de 'juiste keuze' kenmerkt zich de docent die weet dat leren zo veel meer is dan het slechts uitvoeren van een activiteit.